  | Kary za spaliny, czyli drosze samochody | | Decyzj dotyczc limitw emisji spalin podja Komisja Europejska. To kolejny krok w walce o ochron rodowiska. Restrykcyjnym ograniczeniom sprzeciwiali si niemieccy producenci samochodw. Chcieli oni, aby cisze auta mogy wydziela wicej CO2 i eby kary byy nisze. Koncerny z Woch i Francji sugeroway jak najmniejsze odchylenia od przyjtego limitu i szybko rosnce kary.
Ostatecznie Komisja zaproponowaa, by nowy limit emisji by urednion wartoci dla caej floty samochodw. Koncerny bd te mogy czy si w grupy, np. Porsche mogoby wtedy oblicza swoj redni razem z producentem maych aut, dziki czemu obniyoby poziom emisji dwutlenku wgla.
Zdaniem przedstawicieli producentw, nowe przepisy dotyczce CO2 mog przyczyni si do znacznego zwikszenia cen samochodw, rednio nawet o 1000 – 1500 euro (ok. 3600 – 5400 z).
- Wdroenie technologii pozwalajcych na ograniczenie emisji dwutlenku wgla jest coraz bardziej kosztowne, szczeglnie w przypadku aut z silnikami diesla. Bardziej rygorystyczne normy skocz si zapewne podwykami cen samochodw – mwi Jakub dyrektor Polskiego Zwizku Przemysu Motoryzacyjnego.
Dzi sprzedawane w Europie auta emituj rednio ok. 160 g CO2 na kilometr. W Polsce rednia wynosi 155 g/km. Rnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzeday (wikszy udzia samochodw mniejszych).
W rankingu segmentw najmniejsz redni waon emisj CO2 maj samochody klasy mini (136 g/km) i mae (139 g/km). Najwicej dwutlenku do atmosfery wylatuje z rur aut luksusowych (251 g/km), sportowych (217 g/km) i terenowych (213 g/km), co zwizane jest z wikszymi pojemnociami ich silnikw i wikszym zuyciem paliwa. rednia dla modeli zasilanych benzyn wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km. |  | rdo: Samar
|
|  | 
|  | 
 |  |  |  |  | z dnia
|  | Waluta | Kurs | Zmiana |  |  |  | 
 | 1 USD | |  -4,469 |  |  |  | 
 | 1 EUR | |  -4,716 |  |  |  | 
 | 1 GBP | |  -5,352 |  |  |  | 
 | 1 CHF | |  -4,748 |  |
|  | 
|
|