  | Marketingowe bezpieczestwo | | Samochody s coraz bezpieczniejsze. To zdanie jest prawdziwe, przynajmniej w odniesieniu do bezpieczestwa pasaerw. Gorzej sytuacja wyglda w przypadku pieszych, ktrzy mog zosta potrceni przez auto.
Kiedy organizacja Euro NCAP w 1997 r. rozpoczynaa testy zderzeniowe wydawao si, e osignicie maksymalnej noty 5 gwiazdek za bezpieczestwo podrujcych samochodem osb bdzie praktycznie niemoliwe. W 2007 r. z przebadanych 34 aut 33 zdobyy 4 lub 5 gwiazdek.
W 2002 r. wprowadzono test bezpieczestwa pieszych. Euro NCAP ocenia w nim, jakie szanse na przeycie ma pieszy potrcony przez samochd i jakich urazw moe dozna. Maksymalna nota w tej prbie to 4 gwiazdki. W 2007 r. 2/3 testowanych aut zdobyo tylko 2 gwiazdki. adnemu z samochodw nie przyznano dotychczas 4 gwiazdek.
Zdaniem specjalistw z Euro NCAP, taka sytuacja zwizana jest z polityk producentw aut. - Wysokie noty w testach bezpieczestwa podrnych s atrakcyjne dla kupujcych samochody, podczas gdy kwestia bezpieczestwa pieszych schodzi na drugi plan. Uwaamy, e konsumenci s zainteresowani tak ocen pojazdu, ktra obejmuje wszystkie aspekty bezpieczestwa. Dlatego zamierzamy zmieni system naszej oglnej oceny samochodw tak, aby w wikszym stopniu uwzgldniaa bezpieczestwo pieszych – mwi Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
Czy zmobilizuje to koncerny motoryzacyjne do prac nad zapewnieniem bezpieczestwa pieszym?
- Rozwizaniem jest powszechne wprowadzenie elektronicznych systemw ograniczajcych prawdopodobiestwo najechania autem na przeszkod np. osob, ktra nagle znajdzie si na drodze. Na dobr spraw samochodu nie da si – od strony mechanicznej – tak przekonstruowa, aby by bezpieczny dla pieszego, szczeglnie przy prdkociach powyej 30 km/h – mwi Wojciech Sierpowski, juror w konkursie Car of The Year. |  | rdo: www.motofakty.pl
|
|  | 
|  | 
 |  |  |  |  | z dnia
|  | Waluta | Kurs | Zmiana |  |  |  | 
 | 1 USD | |  -4,469 |  |  |  | 
 | 1 EUR | |  -4,716 |  |  |  | 
 | 1 GBP | |  -5,352 |  |  |  | 
 | 1 CHF | |  -4,748 |  |
|  | 
|
|