  | Ceny diesla mog znacznie wzrosn | | Za dwa, trzy lata w Polsce moe zabrakn nawet 5 mln ton oleju napdowego w skali roku. W efekcie ceny tego paliwa mog drastycznie pj w gr - alarmuj eksperci.
Braki na rynku bd wynika z rosncego lawinowo popytu na to paliwo. W ubiegym roku zuycie ON w Polsce byo ponaddwukrotnie wysze ni na pocztku dekady. W tej chwili przekracza ju 10 mln ton rocznie.
– Rosncy w ostatnich latach w Europie i Polsce popyt na olej napdowy wynika nie tyle z popularnoci samochodw z silnikami Diesla, ile z szybkiego tempa rozwoju gospodarczego. Firmy transportowe wykorzystuj przede wszystkim to paliwo, wic w ostatnich latach mamy tzw. dieslizacj – mwi Szymon Araszkiewicz, analityk rynku paliw z firmy e-petrol.
Jego zdaniem w najbliszych latach mona spodziewa si nawet przejciowych niedoborw lub zakce dostaw oleju napdowego.
Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysu i Handlu Naftowego zwraca uwag, e w Polsce deficyt diesla wystpuje ju od kilku lat. – Nasze rafinerie nie nadaj z produkcj. W tej chwili ok. 30 proc. oleju napdowego trzeba sprowadza z zagranicy. Spodziewamy si, e popyt na ON bdzie nadal szybko rs, cho ju nie w takim tempie jak do tej pory – uwaa Krzysztof Romaniuk.
Szacuje, e w tym roku zapotrzebowanie na diesel bdzie o 8 proc. wysze ni w 2007 r. W przyszym spodziewa si wzrostu 4-procentowego.
Tymczasem ju od pocztku przyszego roku stracimy moliwo dostaw ON zza wschodniej granicy, skd pochodzi jedna trzecia naszego importu. Zaostrzeniu ulegn unijne normy co do zawartoci siarki w dieslu.
– Wikszo paliwa z Rosji i Biaorusi ich nie spenia. Braki trzeba bdzie uzupenia paliwem z Niemiec, ale moe to by trudne, bo tam take ronie popyt na diesel – mwi Romaniuk. Jego zdaniem w najbliszych latach niedobory trzeba bdzie uzupenia z rafinerii, ktre powstaj na Bliskim Wschodzie.
Drugie wyjcie to przypieszenie inwestycji w krajowych rafineriach. – Mamy wiadomo, e zapotrzebowanie na olej napdowy ronie. Dlatego jestemy w trakcie budowy instalacji do odsiarczania. Niedobory w Polsce moemy te uzupenia z naszej rafinerii w Moejkach na Litwie – uspokaja Dawid Piekarz z PKN Orlen.
Problem w tym, e zarwno transport z krajw arabskich, jak i budowa nowych instalacji w naszych rafineriach to ogromne koszty. Bez wtpienia odczuj to w swoich portfelach kierowcy.
Cena oleju napdowego bdzie rosa ju w przyszym roku, zanim zaczniemy go sprowadza z Bliskiego Wschodu i wicej produkowa w Polsce.
Zdaniem Krzysztofa Romaniuka to normalne w gospodarce rynkowej, e jeli jakiego towaru brakuje, to jego cena ronie. W Polsce przyzwyczailimy si do tego, e cena paliwa do diesli jest znacznie nisza ni benzyny. Tymczasem w tym roku latem mielimy ju do czynienia z sytuacj, e ceny si zbliyy. A nawet przez moment ON by nieznacznie droszy od Pb95. Olej napdowy zdystansowaby cenowo na duej benzyn, gdyby nie nisze oboenie podatkiem akcyzowym.
– Obecnie w Europie paliwo do diesli jest drosze od benzyny tylko w Wielkiej Brytanii. Niemniej jest due prawdopodobiestwo, e w najbliszych latach moe tak by ju w wikszoci krajw europejskich, w tym w Polsce – mwi Krzysztof Romaniuk.
Wedug ekspertw ju w kocu przyszego roku benzyna moe by u nas nawet 10 proc. tasza od ON.
Czy zatem warto kupowa auto z silnikiem Diesla? Wedug Krzysztofa Romaniuka, jeli kto jedzi powyej 30 tys. km rocznie, to dalej powinien si zdecydowa na taki zakup. Produkowane silniki Diesla s coraz bardziej ekonomiczne. Ponadto paliwo to przewysza benzyn pod wzgldem kalorycznoci. Na litrze ON przejedziemy dalej ni na litrze benzyny. Auto z silnikiem Diesla jest wprawdzie o kilka tysicy zotych drosze, ale jeli tankowanie ON bdzie zdecydowanie kosztowniejsze od benzyny, to dilerzy aut bd musieli obniy ceny diesli. |  | rdo: www.motofakty.pl
|
|  | 
|  | 
 |  |  |  |  | z dnia
|  | Waluta | Kurs | Zmiana |  |  |  | 
 | 1 USD | |  -4,469 |  |  |  | 
 | 1 EUR | |  -4,716 |  |  |  | 
 | 1 GBP | |  -5,352 |  |  |  | 
 | 1 CHF | |  -4,748 |  |
|  | 
|
|